איך לחזק את הכישורים החברתיים של הילד? איך לגדל ילד חברותי?

איך לחזק את הכישורים החברתיים של הילד? איך לגדל ילד חברותי?

מאת: סימה בנימין, השיטה להצלחת ילדים, טיפול בבעיות קשב וריכוז למידה, טיפול ללא רטלין

אם פעם חשבנו שהמתכון להצלחה בחיים הוא אייקיו גבוה, היום אנחנו יודעים שמה שקובע זה היכולות החברתיות. בגילאי שלוש כבר ניתן לראות שיש ילדים עם צורך חברתי גבוה ויש ילדים מופנמים יותר.

למרות השונות, שלנו ההורים, מבחינה חברתית והתנהלות הבית, כולנו מצפים שהילד שלנו יהיה חברותי, קשה וכואב לנו לדעת שאף אחד לא שיחק עם הילד שלנו היום בגן. שהוא מסתובב לבד בהפסקות, כל מה שהילד רוצה שיהיה לו לפחות חבר אחד. אז איך אנחנו יכולים לעזור לילד שלנו לשכלל את המיומנויות החברתיות?

  1. דיברנו בפוסטים קודמים על מתן חיזוקים והעלאת הדימוי העצמי של הילד, מקווה שאתם כבר מיישמים כי לילד עם דימוי עצמי גבוה קל יותר לרכוש חברים. הסבירו לילד מה ההתנהגות החברתית שאנחנו מצפים ממנו ותנו לו חיזוקים בכל פעם שהוא מתנהג בהתאם. למשל, שהצליח לחכות בסבלנות לתור שלו, שהפסיד במשחק בכבוד ועוד. בנוסף לחיזוקים, אם אתם לא מרוצים ממשהו אצל הילד, דברו אתו בצורה מכבדת על העניין ולא עם גורם שלישי כשהילד שומע מה אתם אומרים עליו.
  2. אנחנו, ההורים נהייה דוגמה אישית עבור הילד בכך שנקיים בעצמנו קשרים חברתיים.
  3. נקבע מפגשים עם חברים או בני משפחה שיש להם ילד בגיל של הילד שלנו. כך נחשוף את הילד לחברת בני גילו. אם הילד גדול יותר עודדו אותו להזמין חבר. התייחסו יפה אל חבריו ואל תתלוננו על הלכלוך או הרעש שהם עושים.
  4. כשמדובר בילדים קטנים שלא מוכנים לשתף במשחקים שלהם, זה כי עוד לא פיתחו יכולות אלו וזה מתאים לגיל. לכן נראה הרבה מריבות על חפצים אצל ילדים קטנים. במיוחד קשה להם לשתף כשבאים אליהם חברים הביתה ומשחקים במשחקים שלהם. אם הילד מעל גיל 3 אנחנו יכולים להכניס את המשחקים האהובים עליו לארון ולסכם עם הילד שבשאר המשחקים הוא כן יחלוק עם החבר.
  5. ילדים לומדים הרגלים ונורמות חברתיות ממה שהם רואים בבית, לכן היו אתם נדיבים ומשתפים במה שיש לכם כלפי בן הזוג, הילדים, החברים, קבצן ברחוב…
  6. נעודד תכונות חברתיות כמו למשל, נצחק או נשבח את הילד בכל פעם שהוא מספר משהו מצחיק או מפגין כישורי מנהיגות. בכלל מהתנסויות בבית ילד לומד מיומנויות חברתיות. ילד שגדל בבית שיש בו שיתוף פעולה ועזרה הדדית כנראה שהוא יתייחס כך גם אל חבריו.
  7. הילדים לומדים חוקים ונורמות חברתיות גם דרך מריבות. מריבה היא חלק בלתי נפרד מחברות. כך לומדים שאפשר לכעוס ולהשלים אחר כך. אני מציעה שכמה שפחות נתערב במריבות בין הילדים. אם חייבים עדיף שההתערבות תהייה כזאת שבהדרגה הילד יוכל להסתדר ללא מבוגר.
  8. לעיתים מרוב רצון טוב אנחנו לוחצים מידי על הילד שיזמין או ישחק עם חברים וכך משדרים לו, שיש לו בעיה עם הקשרים החברתיים. הכל תקין, הכל בסדר, אז בלי לחץ.
  9. יש ילדים שצריכים שנתווך להם באופן מילולי אירועים ורגשות. השתמשו בהדגמות ללמד את הילד, לדוגמה, איך הוא יכול לומר באופן אסרטיבי “זה לא נעים לי” כאשר הגוף שלו משדר עוצמה, כמו לשים ידיים על המתנים. דוגמה נוספת היא שהשאלה: “אני יכול לשחק אתכם? או “אני יכול להצטרף אליכם?” היא גרועה כי תמיד התשובה תהייה “לא, כבר התחלנו”, או “כבר אין מקום”.
  10. לילדים שיש להם קושי מבחינה חברתית, ממליצה מאוד שילכו לחוג וכך יפגשו עם ילדים אחרים ויתרגלו כישורים חברתיים. משחקי כדור משפרים את המיומנויות החברתיות. הילד לומד לתת ולקחת. הילד גם לומד איפוק ושליטה. יחד עם זאת, אל תמלאו את רוב שעות הפנאי של הילד בחוגים. השאירו לו גם זמן למפגשים חברתיים.
  11. ניתן בשיטה שלי לטפל בנושאים אלה ללא רטלין ולהביא את הילדים להצלחה בלימודים והתגבר על בעיות קשב וריכוז

בכל שאלה ניתן לפנות במייל: sima@children-win.co.il

 

שלכם,

סימה בנימין – השיטה להצלחת ילדים

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה דילוג לתוכן