איך נעזור לילד עם קושי בוויסות החושי לווסת את התגובות

איך נעזור לילד עם קושי בוויסות החושי לווסת את התגובות

 

מאת: סימה בנימין- השיטה להצלחת ילדים, טיפול בלקויות למידה בעיות קשב וריכוז

 

כדי לעזור לילד שלנו לווסת את התגובות חשוב שיפתח שתי יכולות חשובות: הראשונה, מודעות עצמית והשנייה, גמישות. ילד עם מודעות עצמית יוכל לתאר את העולם הפנימי שלו. “אני נבהל מהקולות החזקים האלה אבל לא מהשקטים”, ילד עם תגובתיות יתר יעזור אם ידע שלא נעים לו להיות באולם כי צפוף שם ויש שם הרבה רעש.  “יעזור לי להירגע אם אצא עכשיו לרוץ”, ואפילו לשאול את המורה, “אני יכול ללכת קצת בסוף הכיתה, בזמן שאני מקשיב?” לילדים עם תת תגובתיות יעזור אם יהיו מודעים שהם שקועים במחשבותיהם. ילד שאומר לעצמו: “שוב חלמתי בהקיץ” יהפוך להיות קשוב יותר. והדבר השני הוא פיתוח גמישות ברמת התחושות שהוא יכול לסבול.  חשפו אותו, בהדרגתיות לגירויים שונים כמו, עבודה עם מגע במרקמים שונים, רעש, אור, ריחות ועוד. שלבו טכניקות של הרפיה, נשימה עמוקה ותרגילי תנועה.

ילד עם תגובתיות יתר חושית נעזור לו אם ניתן לו להתמודד עם טווח רחב של גירויים. לגירוי חוש המגע, נוכל לעזור אם נפעיל ונחדד תחושה זו ע”י התנסויות רבות במגוון רחב של חומרים בעלי מרקמים שונים וטקסטורות מגוונות. נעבור בהדרגה מהחומר העדין והרך, עד לחומר ה”קשה” והמחוספס יותר. נגיש לילד קערות תחושה עם מגוון חומרים, ספוגים, בדים מסוגים שונים. ניתן לו לשחק בבצק, פלסטלינה, דבק, עיסות נייר, סוגים שונים של ניירות, צבעי גואש, צבעי אצבעות, קצף גילוח, קצפת, חול ועוד. אפשר להכין יחד עם הילד כדורי שוקולד או עוגת ביסקוויטים, אולי ההנאה מהליקוק יעודד אותו לגעת בחומר.

לא ללחוץ על הילד שלא רוצה לגעת בחומר מסוים, אך יש להמשיך ולאפשר לו להתנסות בחומר בקצב שלו. במקביל, עיסוי עם קרם על הגוף מידי ערב לפני השינה, תוודאו מה נעים יותר לילד מגע רך או עמוק. עיסוי עדין או עם מערוך וגלילים. תנו לילד לבחור את הספוג או הליפה הנעימה לו לרחצה, קרצוף העור עוזר לילד לתחושת גבולות הגוף ולהרגעה.

כל אלה נושאים המפריעים לילדים וגורמים לבעיות קשב ולמידה, בעיות בויסות חושים, אולם אראה כיצד ניתן לטפל בזה ללא רטלין ובסיוע ההורים והילד/ה

לוויסות השמיעתי נשמיע מוסיקה, נתחיל בצלילים שקטים ורגועים ונשאל אם נעים לו. נוסיף למוסיקה תנועה וריקוד, כשהצלילים עולים נרים ידיים למעלה וכשהצלילים יורדים נוריד ידיים למטה ונתכופף, נקיש בכלי הקשה, נמציא חרוזים לדוגמה מה מתחרז עם בלון, נשיר שירים כשאנחנו מתחילים משפט והילד צריך לסיים אותו, הילד ישיר תוך כדי שהוא קופץ על חבל, מדלג ועוד. ממליצה מאוד שהילד ילמד לנגן בכלי נגינה. בנוסף אפשרו לילד לקפוץ בטרמפולינה, להסתובב בצלחת וסטיבולרית וגם גלגולים לפנים.

לוויסות הראייה ניתן לשחק עם פנס, שחקו אתו כדור עף עם בלון, הפריחו בועות סבון, רקדו עם צעיפים צבעוניים וכל משחק שהילד נחשף בהתנסויות ויזואליות. הראו לילד תמונה שיש בה הרבה פריטים למשך מספר דקות אחר כך שאלו אותו כמה אנשים היו בתמונה? מה לבשו? וכך הלאה.

לוויסות הריח, בקשו מהילד לעצום את העיניים או לכסות אותם והוא צריך לזהות ריחות שונים שתגישו לו. זה מצוין עם סוגי מזון שונים, תבלינים, סבונים,

לשיווי משקל, חשוב לשים לב שההפעלות השונות צריכות להיעשות בזהירות והדרגתיות. תוך כדי התחשבות בצרכי הילד וברגישותו, אם הוא עם חוסר תחושתי פעילות ארוכה יותר ואם הוא עם רגישות יתר, הפעלה קצרה מאוד כאשר מהירות הביצוע נמוכה בכל הפעלה. אם הילד מרגיש לא טוב, תפסיקו מיד את הפעילות.

אצל ילדים אלו הפעלות וסטיבולריות תנועתיות יוכלו לעזור ליצירת ויסות תקין של התחושה. מומלץ מאוד לבצע הפעלות קצרות 2-3 דקות מספר פעמים ביום, ובכך לגרום לילדים להיות פתוחים וקשובים יותר ואף לקדם את יכולות הלמידה והריכוז שלהם. ראו בדף שצירפתי לכם הפעלות וסטיבולריות לדוגמא.

לתחושה העמוקה של השרירים והמפרקים. חוסר בתחושה העמוקה של השרירים והמפרקים עלול להוביל להיפראקטיביות וחיפוש תחושה עמוקה. ילדים אלו ירבו להתחבק בעוצמה, להתכתש, לסחוב ולהרים דברים שונים, ופעמים רבות לא יהיו מודעים לעוצמת גופם ופעולתם.

הדרכים לקבלת תחושה עמוקה הן:

  1. עיסויים עמוקים לשרירים ולמפרקים, נתחיל חזק ונוריד בהדרגה. אפשר לעסות באמצעות כפות הידיים, כדורים, מערוך או גלילים על אברי הגוף השונים.

  2. הפעלת השרירים והמפרקים דרך תנועה חזקה. נשיאת משקל, דחיפה, דחיקה, הדיפה, משיכה, תליה.

ראו הפעלות לדוגמא בדף המצורף לכם.

ילד הצמא לריגושים, עזרו לו להבחין בגירויים עדינים יותר-צבעים רכים, לחישות, עיסוי קל ועוד וכך להפחית בהדרגתיות את רמת התחושות.

לסיכום, כבדו את הילד ואל תכריחו אותו להיחשף לגירוי שלא נעים לו. עזרו לילד לווסת את התגובות שלו בכך שתחשפו אותו, בהדרגתיות ובאופן מבוקר ומותאם לצרכיו, לגירויים שונים כמו, עבודה עם מגע במרקמים שונים, רעש, אור, ריחות ועוד. שלבו טכניקות של הרפיה, נשימה עמוקה ותרגילי תנועה.

לילד עם עומס יתר, צמצמו גירויים. עמעמו את האורות, הנמיכו את ווליום המוסיקה, ארגנו לו פינה שקטה ונעימה שיוכל לבלות בה כשמרגיש מוצף.

לילד עם תת תגובתיות, ספקו יותר גירויים, קחו אותו כל יום לגן המשחקים, רוצו איתו סביב השכונה, תנו לו להתלות על עמוד “מתח”, שק אגרוף וטרמפולינה.

כאשר ילדים משתמשים בחושים רבים העיבוד החושי שלהם משתפר.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה דילוג לתוכן