מה הקשר בין המערכת המוטורית לקשב ולמידה?

כל פעולה שאנחנו מבצעים במהלך היום יש בה מוטוריקה, כלומר תנועה.

שליטה על הגוף בדרך כלל עוזרת לילדים להתמקד ולהתרכז טוב יותר.

סימה בנימין, השיטה להצלחת ילדים.  

ילד שהתנועה אצלו לא אוטומטית הרבה מהקשב שלו מתמקד באופן ביצוע התנועה ולא במשימה. אפשר כמובן לעזור לילד לשפר את התפקוד. כמה שיותר מוקדם לטפל, טוב יותר כי הזמן רק מחמיר את המצב ומוסיף קשיים רגשיים וחברתיים. אורך הטיפול תלוי בקשר שלכם עם הילד, בשיתוף הפעולה שלו בתדירות התרגול, האמון ועוד.

במוטוריקה גסה נכנסות אותן הפעולות שמבצעים באמצעות הקבוצות הגדולות של השרירים. פעולות שבדרך כלל מתבצעות במרחב גדול והדגש בהן הוא על רצף ולא על דיוק. לדוגמה: ריצה, קפיצה, דילוג, גלגול, קליעה לסל ועוד.

במוטוריקה עדינה נכנסות הפעולות שמבצעים באמצעות הקבוצות הקטנות של השרירים כשהדגש הוא על דיוק ויציבות. לדוגמה: השחלת חרוזים, השחלת חוט בקוף המחט, הדבקת מדבקות, קשירת שרוכים, גזירה, כתיבה, כפתור הבגד ועוד.

שימו לב, ילד הנוטה לתת-תגובתיות עשוי להימנע מפעילות פיסית, אפשר  לפתות אותו לנוע אם יתחפש לדמות מסדרה החביבה עליו. הדמות תוכל לצאת להרפתקאות עם ההורה ולעשות כל מיני דברים מעניינים.

הרעיון בתרגול שהקושי של הפעילויות המוטוריות עולה בהדרגה. מומלץ שהפעילויות יהיו חלק ממשחק. ניתן ללוות את הפעילויות עם מוסיקה או להפוך אותם לחלק ממשחק חיקויים.

עלינו להציע לילד פעולות ברמת קושי המתאימה ליכולתו כך שיצליח לפחות בכ- 80% מהזמן. אם אתם עורכים אתו תחרות אפשרו לו לנצח אתכם בכ-80% מהזמן. אם יהיה לו קשה מידי הוא יהיה מתוסכל ולא ישתף פעולה.

המטרה: פעילות לסיוע לילדים עם לקויות למידה, בעיות קשב וריכוז, טיפול ללא רטלין, סיוע בויסות חושים. 

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה דילוג לתוכן